Tulekul: TRISOLDE

"TRISOLDE - Neuroadaptive Gesamtkunstwerk: Tristani ja Isolde bioküberneetiline sümbioos". Uurides inimese-arvuti interaktsiooni uusi võimalusi läbi neuroadaptiivse teose, mille teostavad  tantsijad, arvutiprogrammi loovus ja vaatajad.

Lavastus on inspireeritud R. Wagneri ooperist "Tristan ja Isolde" (täpsemalt teisest vaatusest) ja on selle sümbiootiline tantsu versioon, kus tantsijad kontrollivad muusikat keha liikumise ja kaudselt ka psühhofüsioloogiliste signaalide abil. Rahvusvaheline koostöömeeskond uurib selles innovatiivses loometöös järgmisi samme inimese ja masina kokkupuutes: sümbiootilise koostoime paradigmat, kus arvuti suudab automaatselt tuvastada kasutaja kognitiivse ja emotsionaalse seisundi ning kohandada selle heliga reaalajas. Trisolde ei ole ooperi ümberjutustus või illustratsioon – lavastuse loomisel oli inspiratsiooni allikaks II vaatuse muusika ja kahe täiskasvanud inimese sügav suhete teema. Kuna publikul on võimalus osaleda lavastuse helimaastiku kujundamises, on tegemist ka uuel tasandil osalusteatri vormiga.

"Tristani ja Isoldet" peetakse üheks aegade suurimaks ooperiks ja modernismi alguseks muusikas, tutvustades selliseid tehnikaid nagu kromaatiline dissonants ja atonaalsus. Muusikateost on kirjeldatud kui "sõnade sümfooniat" - ooperil puudub aktiivne tegevus suurte kooride ja paljude tegelaskujudega ja selle peamine "tegevus" toimub Tristani ja Isolde peas. See annab bioküberneetilisele süsteemile suurepäraseid võimalusi: tantsulavastuse tegelaskujud suhtlevad arvuti ja ka vaatajatega läbi liikumiskunsti ja ka vaikimisi mõõdetud psühhofüsioloogiliste signaalide.

Tantsijad: Tiina Ollesk, Simo Kruusement

Koreograaf-lavastaja: Renee Nõmmik

Dramaturgia, bioküberneetiline sümbioos: Ilkka Kosunen

Interaktiivse meedia heliloojad: Giovanni Albini, Hans-Gunter Lock

Videointeraktsioon: Valentin Siltsenko

Kestvus: 40’

Toetajad: Kultuurkapital, Tallinna Ülikool

Uurimisprojekti esitlus: 29.November-1.detsember 2018 Göteborgi Tantsu- ja Visuaalkunsti Keskuses 3:e Våningen (festival Independance). Üritus on pühendatud EV100 sündmusele ja toetatud programmist “EV100”.

ESIETENDUS EESTIS: TALLINN VEEBRUAR 2019

 

Ilkka Kosunen (PhD, Tallinn University) has spent more than a decade in developing all kinds of real-time adaptive physiological computing systems ranging from first person shooter games to neuroadaptive virtual reality meditation systems. He has published over 30 scientific articles on biofeedback, neuroadaptive systems, brain-computer interfaces and related topics. He has long musical background having studied classical guitar for 13 years at the Kuopio Conservatory. He also took lessons in electric guitar, clarinet and classical singing as well as participating in numerous choirs over the years. He also acted for four years as the vice-president of Richard Wagner Culture Society of Helsinki (RWKY), during which time he took part in organizing several Wagner related events as well as the publication of Grane, the Bilingual (Finnish-German) Wagner culture magazine.

Giovanni Albini is a composer and professor of Music Theory at the Conservatory of Udine (IT), lecturer at the Conservatory of Pavia (IT), visiting lecturer at the Conservatory of Lugano (CH), and academic member of the Istituto di Studi Superiori dell’Insubria “Gerolamo Cardano”. He holds a BM, a MM and a PgD in Composition, a BS and a MS in Mathematics and a MM in Classical Guitar. His theoretical research focuses on mathematically informed aesthetic theories of music composition, mathematical music theory and its application to composition and he devoted himself with special interest to soundtracks for interactive media, music AI and non linear composition systems. He is the founding Artistic Director of the highSCORE New Music Center and of the highSCORE Festival, today’s principal Italian Contemporary Music Festival offering masterclasses.

Hans-Gunter Lock (Estonian Academy of Arts, Estonian Academy of Music) is a composer and a musicologist, and has been living in Estonia since 2000. His creative work consists mainly of electronic music, or combinations with acoustic instruments. Evermore, he specializes in the production of electronic sounds in real-time, creating live-performance environments, which are connected to acoustic instruments, or controlled by electronic performers. He also experiments with different ways to express musical ideas through physical embodiment, like, for example, electro-mechanical remote facilities such as Disklavier-technology and alternative control environments using sensors and motion tracking. He is interested in collaborations with different multimedia and performance artists, and, in addition to his own creative output, tends to exceed the sphere of music performance traditions.

X